Hopp til hovedinnhold

Lager & logistik för e-handel

Håll koll på hela e-handelskedjan

Modern e-handel präglas av tuff konkurrens och tillväxt. Strävar man efter att bli en framgångsrik e-handlare kan man nog idag påstå att kärnan är effektiv logistik.

När man pratar e-handel är det inte endast shopen som är i fokus, en välfungerade och effektiv e-handel betyder att hela logistikflödet fungerar bra. Din webbshop är alltså bara en del i hela flödet för orderhantering. För att lyckas med e-handel krävs det då att du har koll på alla systemen som är med i flödet samt funderar över hur ordrar kan hanteras på effektivt sätt i form av pengar och tid.

Lager och inköp

Att effektivisera inköpsrutiner är i fokus för de flesta e-handlare. Lika viktigt är det att kunna optimera logistikplaneringen och effektivisera utleveransprocessen.

Idag har många affärssystem stöd för smart lagerhantering direkt i standardprodukten, men vissa e-handlare väljer att dra nytta av en tredjepartslösning för lager och logistik. Anledningen till att man väljer att hantera lager i ett annat system kan vara behovet av anpassade funktioner. Oavsett om man väljer affärssystemet eller ett externt lagersystem för lagerhantering är det viktigt att ha en integrerad lösning för hela kedjan.

Integrationer

Om affärssystemet och e-handeln arbetar separat från varandra blir situationen ohållbar när t.ex. större volymer ska hanteras, vilket skapar behovet för integration. Utan integrationer försvinner också chansen att erbjuda hög kundupplevelse och snabba leveranser. Kunden kan kanske då inte se orderhistorik, få uppdateringar om lagerstatus och leveranstider och inte heller spåra sin beställning direkt i webbshoppen.

Moderna affärssystem såsom Visma.net har goda integrationsmöjligheter och den möjligheten utnyttjas för att göra ditt jobb bättre och enklare genom att slippa manuell handpåläggning. Du kan helt enkelt hantera din ökade ordervolym och ett växande sortiment.

Vi erbjuder många olika integrationer

Vi på Cloud Connection har byggt integration till nShift för automatisk transportadministration samt mellan Visma och olika e-handelsplattformar: WooCommerce, Magento, Askås, Prestashop, Starweb, Nordisk e-handel m.fl. Vi har även kopplat samman systemen med betallösningar så som Klarna, PayPal, PayEx, Nets och Svea Finans.

Hör av dig till oss om du inte hittar din webbshop eller betallösning i ovan lista.

Hållbar e-handel

Det är ett ganska luddigt uttryck men något som man kan läsa om överallt. Det finns många sätt att se på hållbar e-handel, vissa menar att det handlar mycket om hur vi förpackar och levererar våra varor. Många gånger förpackas varor i mycket emballage och i kartonger som är alldeles för stora för varorna. Eftersom e-handel är något som ökar markant så behöver man ha en bra strategi för att skapa en hållbar e-handel eftersom konsumenter blir mer miljömedvetna och ställer högre krav.

Kundupplevelse och lojalitet

Traditionella butiker kan utveckla en minnesvärd kundupplevelse med intressant dekoration och vänlig personal. Som en e-handelsbutik är kundupplevelsen precis lika viktig. En bra kundupplevelse skapar lojalitet och förvandlar i ditt fall surfare till kunder.

För att uppnå en kundupplevelse som genererar återkommande kunder behövs det:

  • Snabba leveranstider.
  • Estetiskt tilltalande design.
  • Enkel produktbeskrivning.
  • Enkel utcheckning.

Detta kan du uppnå genom att ha rätt systemstöd och integrationer där du har automatiserade flöden och effektiva processer.

Retur- och återbetalningspolicy

Onlineshoppare är generellt mer uppmärksamma på e-handlare med komplicerade retur- och ersättningspolicys. När e-handelsföretag inte erbjuder smidiga returer eller återbetalningar kan konsumenten mycket väl bli tveksam inför att beställa.

En simpel policy för retur och återbetalning är avgörande för ökad försäljning. När du utvecklar din policy är det viktigt att:

  • Skapa en lättförståelig policy för retur och återbetalning utan många undantag.
  • Bestämma dig för hur du ska hantera fraktkostnader.
  • Låta affärssystemet underlätta hanteringen av returer så att dessa sker på ett smidigt sätt.

Ökad försäljning och långsiktig tillväxt

Alla företag vill växa och ha en långsiktig tillväxt. Du bör därför låta systemen hjälpa dig med att effektivisera flödena samtidigt som du kan fokusera på saker som kundupplevelser och andra viktiga delar i er strategi. Med det sagt bör du:

Analysera lagerkostnader och automatisera logistikhantering så mycket som möjligt.

Erbjud flexibla leveransalternativ och försök minska fraktkostnader när det är möjligt.

Undersöka returer av beställningar och försök minimera finansiella konsekvenser.

Läsa igenom kundrecensioner och göra förbättringar vid behov.

Behöver du hjälp med din e-handel? Fyll i formuläret så tar jag kontakt med dig

Anders Eriksson

Säljare, Göteborg

Läs mer om våra andra lösningar vi kan hjälpa dig med