Hopp til hovedinnhold
ERP & CRM i harmoni

Affärssystem och CRM i harmoni

ERP- och CRM-systemet är båda kärnan i ett företag. I ERP-systemet har du full översikt över företagets affärsprocesser som ekonomi, löner, logistik och projektstyrning. I CRM-systemet har du översikt över kundbasen, uppföljning av dessa samt kundservice. Genom att integrera de två systemen kan du bli mer effektiv eftersom att du får en helhetsbild av hela företagets verksamhet, vilket i sin tur kan öka produktiviteten och förbättra kundrelationerna.

Här är tre goda skäl till varför du bör ha en integration mellan ditt ERP- och CRM-system:

  1. Ökad Produktivitet: Med integrerade system har anställda tillgång till information i realtid. De behöver inte längre skicka förfrågningar eller supportärenden för att få tillgång till information om till exempel licenser, fakturor eller projektstatus. Genom att systemen kommunicerar med varandra och är ständigt uppdaterade kan de själva hitta denna information.
  2. Bättre lönsamhet: Genom att integrera ERP och CRM kan du bygga fler automatiserade processer. Med en sömlös informationsflöde är alla i organisationen synkroniserade och du får en optimering av kostnader och förbättrar den totala marginalen.
  3. Bättre insikt i kundrelationer: Genom att integrera systemen får du en djupare förståelse för kunden och du lär känna kunden ännu bättre. Du får full översikt över allt från support, försäljning och ekonomi till marknadsföringsmaterial och kundengagemang på ett och samma ställe.

Som en totalleverantör av ERP, CRM och Lön hjälper vi gärna till med att integrera dina system om du inte redan har gjort det. Om du vill ha mer information om vilka lösningar vi erbjuder inom ERP hittar du det här, och CRM här.

Läs gärna också våra artiklar "Vad är ERP och varför behöver du ett?" och "Vad är CRM och varför behöver du ett?".