Hopp til hovedinnhold

Vad är CRM?

CRM är ett system som samlar all information om ett företags befintliga och potentiella kunder på ett och samma ställe.

Systemet används för att skapa starka relationer till sina kunder, öka kundnöjdheten och driva ökad försäljning. Företag som har en bra CRM-strategi kan använda det för att bättre förstå sina kunder, förbättra kundservicen och skräddarsy marknadsföringen efter varje enskild kund.

CRM-system stärker kundrelationen

CRM är kort för Customer Relationship Management – det vill säga hantering av kundrelationer. Målet är att stärka kundrelationen genom att skapa en mer personlig och effektiv interaktion med varje kund. Detta uppnås genom att samla in och analysera data om kunders beteenden, preferenser och tidigare interaktioner. I ett CRM-system kan ni samla allt från företagets webbplats, e-post, telefon och livechatt till marknadsföringsmaterial och sociala medier för att skapa skräddarsydda erbjudanden och ge en personlig kundupplevelse som skapar nöjda och lojala kunder.

Med allt samlat på ett ställe kan försäljnings-, marknadsförings- och kundserviceavdelningar hålla sig ständigt uppdaterade på det senaste för varje kund. För att lyckas behöver du och dina kollegor vara engagerade i att använda verktyget för att logga kundhistorik samt uppdatera det med relevant information. Se till att skapa en bra och intuitiv struktur som är enkel för alla att navigera.

Flera fördelar

Att samla er kunddata i ett CRM-system skapar struktur och organisering och kommer med ytterligare flera fördelar.

Full överblick över kunden: Genom att samla all kundinformation på ett ställe får ni en full överblick över varje kund. Med hjälp av kunddatan kan ni erbjuda en mer personlig och konsekvent upplevelse över alla kontaktpunkter.

Förbättrat samarbete mellan avdelningar: Med centraliserade kunddata kan olika avdelningar inom exempelvis försäljning, marknadsföring och kundservice enkelt dela information och samarbeta mer effektivt med varandra.

Gör analyser och få viktiga insikter: Med all data om kunden samlad på ett ställe, kan ni enkelt utföra analyser för att identifiera beteendemönster och få värdefulla insikter – många gånger kan det vara en hjälpande hand i beslutsfattandet och strategiplaneringen.

Nöjdare kunder: Genom att ha tillgång till organiserad och uppdaterad kundinformation, kan företag proaktivt adressera kundbehov och förbättra kundnöjdheten över tid.

Ökad effektivitet och produktivitet: Centraliserade kunddata minskar tiden det tar att söka efter information, vilket frigör tid för personalen att fokusera på den faktiska interaktionen med kunderna och andra viktiga uppgifter.

Skapa en strukturerad strategi

En strukturerad strategi ger dig möjlighet att anpassa din kommunikation och marknadsföring till varje enskild kund, och på så sätt skapa en personlig och tillfredsställande upplevelse. Genom en effektiv strategi och ett anpassat system kan du öka kundnöjdheten, lojaliteten och din försäljning på en och samma gång.

4 delar i en lyckad CRM-strategi

Ni vill i ett tidigt skede definiera vad ni vill uppnå med hjälp av systemet. På Cloud Connection har vi identifierat fyra huvudkategorier för en lyckad CRM-strategi: försäljning, marknadsföring och kundservice och kommunikation.

Försäljning

Att ha ett CRM-system vid försäljning är ovärderligt för säljavdelningen. Det hjälper till att spåra leads, hantera kundkontakter, och analysera försäljningsprognoser. Genom att organisera och centralisera försäljningsdata, kan det öka effektiviteten i säljteamet och hjälpa företag att nå sina försäljningsmål. Syftet är att ge säljarna det stöd som de behöver för att lyckas. Med möjligheten att skapa överblick över framtidsprognoser, pipeline och aktiviteter på ett enkelt och smidigt sätt.

Marknadsföring

Marknadsavdelningen har möjlighet att skapa och hantera kampanjer, samt analysera kunddata för att optimera marknadsföringsstrategier. De kan också kan segmentera kundbasen för att säkerställa en effektiv och anpassad kommunikation, spåra kampanjprestanda samt mäta ROI (Return on Investment). Verktyget kan hjälpa till med informationsutskick, kampanjer och prospekthantering för att uppnå gemensamma mål mellan marknadsföring och försäljning.

Kundservice

Tack vare den kompletta vyn över varje kunds historik går det att skräddarsy en mer personlig kundservice genom CRM. En effektiv och pålitlig lösning för kundsupporten öppnar dörrar för att bättre hantera, besvara och eventuellt eskalera ärenden på ett sätt som garanterar en positiv kundupplevelse.

Kommunikation

När kunder interagerar med olika delar av företaget vid olika tidpunkter i sin kundresa är det särskilt viktigt att ha en väl fungerande kommunikation – både direkt med kunden samt internt. Ett strukturerat system säkerställer att alla avdelningar har tillgång till samma information om kunden.

Din kundrelation är vår prioritet

Hos oss på Cloud Connection strävar vi efter att vara mer än bara en leverantör av er CRM-lösning. Vi ser oss som din partner när det gäller att utveckla och optimera dina kundrelationer.

Vi har ett team av konsulter som arbetar tillsammans med dig för att verkligen förstå dina behov och önskemål. Utifrån det skräddarsyr vi lösningar och ger förslag på hur du bäst kan driva dina kundrelationer framåt.

Önskar du hjälp med en effektiv CRM-lösning?

Kontakta oss idag för ett förutsättningslöst möte!