Hopp til hovedinnhold
Buss som kör på en väg genom skogen i Sverige

Sobona AB: Smidigare processer och nöjdare styrelse med Visma Net

När Sobona – en arbetsgivarorganisation för de kommunalt ägda bolagen– valde att gå från Visma Control till Visma Net, var målet tydligt: enklare arbetsflöden, bättre rapportering och mer kontroll. Resultatet? Grönt ljus från revisorn och en styrelse som får den överblick de önskat sig.

Effektivisering i fokus

Sobona har sitt kontor i Stockholm och representerar cirka 1 000 medlemsföretag med runt 80 000 anställda. Med 37 medarbetare behövdes ett ERP-system som var flexibelt, framtidssäkert och användarvänligt.

"Vi valde Visma Net tack vare tidigare erfarenhet, användarvänlighet, möjlighet att periodisera kostnader och intäkter samt priset," berättar Jenny Wolf, ekonomiansvarig på Sobona.

Jenny Wolf, Ekonomiansvarig, Sobona
Jenny Wolf, Ekonomiansvarig, Sobona

Valet av Cloud Connection som leverantör gjordes efter rekommendationer – och det har de inte ångrat.

Ett samarbete som levererade

Implementeringen genomfördes hösten 2024 och upplevelsen av samarbetet med Cloud Connection har varit genomgående positiv.

"Vi fick bra engagemang och återkoppling snabbt från alla i teamet. Vi fick även bra nya tips på olika lösningar då vi bytte hela vår koddelsplan och del av kontoplan."

Det som särskilt utmärkte sig var närheten och den personliga relationen till leverantören:

"En viktig feedback till er är att vi uppskattar den personliga kontakten vi har med flertalet av medarbetarna på CC.

Tydliga resultat och revisorns beröm

Tack vare övergången till Visma Net, tillsammans med förbättrade processer och rapportering via OneStopReporting, har Sobona sett konkreta resultat.

Vår styrelse är mycket nöjda med den nya rapporteringen som vi numera tar fram från OneStop Reporting. I och med det nya systemet och de nya processerna kan vi stänga våra bokslut tidigare
Jenny Wolf

Ekonomiansvarig, Sobona

Och det slutgiltiga beviset kom nyligen från revisorn:

"Det var väldigt enkelt att ta fram underlag till revisorerna för 2024 års granskning och revisionsrapporten fick grönt ljus."

Förbättrat fakturaflöde med Winvoice

I samband med systembytet tog Sobona även i bruk Winvoice för sin fakturahantering. Det har lett till bättre kontroll och tydligare rutiner.

"Vi har kunnat sätta upp regler utefter vår delegerade attestordning. Flödet är betydligt lättare att följa."

Även om vissa önskemål om förbättringar kvarstår, är huvudupplevelsen tydlig: ekonomifunktionen fungerar smidigare – till nytta för både medarbetare och medlemmar.

Nyfiken på hur våra lösningar kan passa din verksamhet?

Johannes Halvarsson

Försäljningschef, Sverige