
Return on Investment (ROI) på ett nytt affärssystem

Det är svårt att veta var man ska börja. Det finns stora möjligheter för företag som vill ligga i framkant eller åtminstone hänga med i utvecklingen. Många gånger krävs det att man tar in en projektledare som kan hjälpa en reda ut ett företags interna processer. Detta för att kartlägga vad man kan automatisera och effektivisera. När man väl kommit till den punkten att man vet på ett ungefär vad visionen är så är egentligen det ännu svårare steget att faktiskt ta tag i det.
Som vi tidigare diskuterat att svårigheten ligger inte i att skapa visioner och se utvecklingsmöjligheterna. Ofta finns det andra faktorer som skräms och sätter stopp för att gå vidare med att modernisera och digitalisera sitt företag. Inte sällan träffar jag på chefer och andra beslutsfattare där det finns ingen som helst betalningsvilja. Som jag tidigare har skrivit om glömmer man räkna på Return on Investment (ROI). De glömmer alltså vad man kommer tjäna på att göra denna investering i jämförelse vad man initialt lägger ned. Företag backar redan när de ser offerten. De tycker det är orimligt att det kostar ett antal konsulttimmar för att implementera ett sådant system. Alltså, ett system som de vet ger de bättre kontroll och därmed en högre vinst i längden.
Jag var på sälj- och marknadskonferens i Oslo och där tog en av cheferna upp att det är så lätt för personer att gå och köpa en bil. Det kostar kanske lika mycket pengar som att köpa ett affärssystem men inte står man och tvekar på om det är ett bra köp eller inte. Utan att ens blinka tar man ett beslut på att den där bilen, den är den rätta saken att lägga ned pengarna på. För mig är ett affärssystem en investering och en bil en ren förlust. Att köpa en helt ny bil innebär att man tappar värdet på den så fort man kör ut från bilfirman. Inte heller blir den mer värd med åren. Tvärtom för ett affärssystem, detta är utan tvekan en investering som bara kan gå upp i värde, år efter år.
ROI vid digitalisering
Många gånger åker jag på kundbesök där medarbetarna är nyfikna på nya möjligheter och teknisk framgång. Dock märker jag också hur många det är, eller nästan fler, som inte vågar ta det slutgiltiga steget. Man vågar prata om det, men man vågar inte implementera det. Man glömmer den långsiktiga vinsten och man tänker bara på det som är här och nu. Det kostar konsulttimmar att installera ett nytt system. Man måste betala för licenser. Personalen ska lära sig och det tar tid och ork, de kanske är motstridiga och vägrar förstå. Glöm allt detta och räkna istället på er ROI (return on investment). Vad tjänar ni på att byta system jämfört med kostnaden för den?
Jag kan inte räkna ut och presentera några siffror här och nu, det varierar från företag till företag. En del kanske har mer manuellt arbete än andra. Vissa har fler fakturor att godkänna och vissa har mindre. Men ta detta med att attestera fakturor som exempel. Tänk hur många fakturor ni attesterar om dagen, om veckan, om månaden. Tänk även på hur många av dessa ni blir av med för att pappersfakturan ”försvann”. Och hur osmidigt ni gör en kontering om något blivit fel. Ja, då kan ni säkert få fram ett estimat på hur mycket onödig tid ni lagt ned på något så simpelt som att exempelvis attestera en faktura.
När vi ändå talar om att attestera fakturor vill jag passa på att ta upp att det finns smartare verktyg för det. Verktyg som är på nätet eller i en app i din telefon eller surfplatta. Nu kan du som attestant godkänna kostnader, semester, fakturor och tidrapporter från någon av dessa tekniska utrustningarna. Det kommer bli enklare för er att hålla reda på vem som är ansvarig för vad och vart i attestflödet fakturorna befinner sig.
Som jag sagt tidigare och som jag säger återigen. Att våga prata om det betyder inte att man verkligen tar steget och gör det. Det är här vi på Cloud Connection kommer in i bilden. Vi hjälper er med allt från projektledning i ert byte av affärssystem till att sedan supportera er efter driftstart. Läskigare än såhär är det inte, så kontakta oss idag så ska vi hjälpa er att komma igång!