Hopp til hovedinnhold
Kvinna som arbetar vid datorn

Rädd för vad ett nytt CRM kommer att kosta? Det behöver du inte vara

Om det är något som får företag att skjuta upp nödvändiga investeringar, så är det rädslan för kostnader.


Har det fungerat “okej” med kalkylblad och post-it-lappar är det lätt att tänka att man bara ska fortsätta som man gjort hittills.

Men ett nytt CRM är långt ifrån ett pengasluk. När det väl är igång bidrar det tvärtom till att stärka företagets ekonomi.

Det handlar bara om att ha koll på vad som är en realistisk investering i förväg – så slipper du otrevliga överraskningar.

Vad driver kostnaderna i ett nytt CRM?

Det finns två typer av kostnader du behöver räkna med när du investerar i ett nytt CRM: direkta och indirekta kostnader.

Direkta kostnader är framför allt licenser (ofta per användare), konsulttimmar och eventuella specialanpassningar.

Indirekta kostnader är tiden du själv behöver lägga på utbildning och workshops. Be om en bra uppskattning från leverantören så att du vet vad som krävs från din sida.

Förväntanshantering: Vad kommer ett CRM att kosta?

När man har hjälpt många företag att implementera ett nytt CRM dyker det sällan upp några stora överraskningar.

Vi hjälper dig att kartlägga:

  • Hur många användare som ska ha tillgång (och därmed hur många licenser du behöver)
  • Vilka funktioner ni faktiskt behöver – och vad ni kan strunta i
  • Vilka avdelningar som ska ingå nu, och om någon kan vänta till senare
  • Om ni behöver anpassningar
  • Hur mycket utbildning som kommer krävas

Med utgångspunkt i detta sätter vi ihop en uppskattning. Sedan kan du själv avgöra om investeringen ryms i din budget.

Vad kostar det att inte skaffa ett nytt CRM?

Den andra frågan är: vad tjänar du egentligen på ett nytt CRM?

Det går att sammanfatta i ett enda ord: Översikt.

Med ett bra CRM får du full kontroll över kontakter och pipelines.
Säljarna ser tydligt vilka arbetsmoment som tar mycket tid – och vilka som faktiskt leder till affärer.

Supportteamet kan prioritera och kategorisera kundärenden enklare, med tillgång till historik och all tidigare kommunikation.

Du kan logga interaktioner och få påminnelser när det är dags för uppföljning.

Och skulle någon sluta, bli sjuk eller i värsta fall gå bort, så försvinner inte kunskapen de satt på.
Allt är lagrat i systemet.

Se även: Tre anledningar till att ett kundservicesystem skapar bättre kundupplevelser.

Spara inte in på fel sak

Det kan vara frestande att försöka sänka kostnaderna: kanske har du hittat något gratisverktyg, eller tänker att utbildningen kan vänta.

Men gratisprogram är ofta gratis av en anledning.
Och “free level”-versioner av betalda CRM är kraftigt begränsade – mer som en provsmakning.

Skippar du utbildning får du mindre nytta av investeringen och betalar i praktiken mer för mindre.
Timmarna du sparar är en väldigt liten besparing i det långa loppet.

Allt som är värt något kostar pengar.
Men ett CRM ligger väl inom budget för de flesta företag och ger mycket, mycket mer tillbaka än det kostar.

Vill du veta mer? Hör av dig!

Johannes Halvarsson

Försäljningschef, Sverige