Hopp til hovedinnhold

MIAB växer genom effektiv personalplanering

En helintegrerad lösning med rätt system till rätt ändamål. Hjärtat i lösningen är Visma Business som i sin tur är integrerat med en rad försystem.

MIAB har total kontroll med helintegrerad IT-miljö genom hela organisationen

MIAB grundades 1979 av familjen Nerg i Nacka med visionen om att vara lokalvårdsbranschens mest personliga och eftertraktade arbetsgivare samt samarbetspartner. Ett företag där människor får möjligheten att växa och utvecklas. Tillsammans hjälper de sedan sina kunder till en enklare vardag!

MIAB är Sveriges största privatägda städföretag som växer på Facility Services tjänster. De omsätter idag 1,1 miljard SEK och är 3 000 medarbetare. MIAB finns nu i 2 länder med totalt 18kontor.

Utmaning

MIAB har växt snabbt och behövde ta kliv framåt på sin digitaliseringsresa för att matcha organisationens utveckling. MIAB behövde sy ihop hela kedjan och eliminera dubbelregistreringar och onödigt administrativt arbete. Ett av flera fokusområden var att kunna förutse löpande kostnader genom hela organisationen på ett smidigt sätt. Ett annat var att få exakt kontroll över marginaler på varje enskilt städobjekt.

  • Effektiva flöden med smart integrationer.
  • Lättare att förutse kostnader genom hela processen.
  • Bättre planering av personal med PAJP.

Lösning

Lösningen blev en helintegrerad systemlösning med rätt system till rätt ändamål. Hjärtat i lösningen är Visma Business som i sin tur är integrerat med en rad försystem.

En av MIAB största kunder är Karolinska universitetssjukhuset där de städar olika typer av lokaler. Uppdragsbeskrivning och fakturaunderlag för varje städobjekt hämtas automatiskt från Karolinskas egna system och etiketter med instruktioner till städpersonalen skrivs ut. På detta vis sparar MIAB mycket tid, eliminerar alla dubbelregistreringar och säkerställer att personalen gör rätt saker.

Kopplat till Visma Business har Cloud Connection utvecklat flera system för olika ändamål. En av de produkterna är CRM/Orderappen SÄLJA. Via SÄLJA kan kunder och anställda beställa material och tjänster till sina städobjekt. Beställningarna går per automatik över till Visma Business och skickas vidare till leverantörer eller personal beroende på ordertyp.

En annan Cloud Connection-produkt som är kopplad till Visma Business är personalplaneringsverktyget PAJP och här sköter MIAB sin personalplanering och tidrapportering. PAJP och Visma Business är också integrerade med MIAB löneprogram Hogia Lön för automatisk överföring av bokföringsunderlag för löner.

Nyfiken på hur våra lösningar kan passa din verksamhet? Hör av dig idag för ett förutsättningslöst möte!

Jonas Devhagen

Konsult ERP, Göteborg