Hopp til hovedinnhold

JR Fenix effektiviserar sin produktion

När lagkraven för spårbarhet av fisk tillkom behövde livsmedelsleverantörer hitta en lösning som omfattar deras totala behov för verksamheten.

Digitaliserade processer för produktion och lager med spårbarhet

JR Fenix Food Trading är en grossist med ca 35 anställda och som levererar kött i hela Stockholmsregionen. JR Fenix säljer det mesta inom kött, fisk och skaldjur för restaurangbranschens behov. JR Fenix omfattas även av Havs- och Vattenmyndighetens nya Spårbarhetskrav som trädde i kraft i januari 2019. Spårbarhetskraven är ett EU direktiv som klubbades igenom redan 2011.

När lagkravet på spårbarhet för livsmedel trädde i kraft, arbetare JR Fenix Food Trading för manuellt med sina produktions- och plockprocesser. De behövde få bättre kontroll över lager och produktion och lagkravet gjorde även så att nya krav på funktionalitet i affärssystemet tillkom.

Utmaning

Ett flöde med livsmedel kräver full kontroll över lager och produktion, dessutom har leverantörer av fisk som JR Fenix rapporteringsskyldighet till Havs- och Vattenmyndigheten.

  • Hur kan man skapa en effektivitet i produktionsflödet?
  • Vad kan göras för att minska administrationen kring fakturering av kunder?
  • Hur kan digitala verktyg hjälpa företaget att förenkla arbetsdagen i lager och produktion?
  • Hur automatiserar man rapporteringen av fiskförsäljning till Hav?

Deras resa kan hjälpa dig att välja ett affärssystem som förstår just din bransch.

Lösning

När lagkraven för spårbarhet av fisk tillkom behövde livsmedelsleverantörer hitta en lösning som omfattar deras totala behov för verksamheten.

Cloud Connection har nu levererat lösningen SPÅRA, som är ett tillägg till Visma Business som JR Fenix haft sedan tidigare. Lösningen innefattar hela flödet från inleverans, genom produktion och till utleverans av deras livsmedelsprodukter. Med SPÅRA får de ett mer digitaliserat och effektiviserat flöde som sparar tid samt ger bättre kontroll över såväl lager som lönsamhet.

Före det att SPÅRA implementerades fanns en oro att systemet och kraven om att rapportera till Havs- och Vattenmyndigheten skulle göra att arbetet var långsammare och krävde mer administration. Men nu, efter att SPÅRA är i full drift, ser JR Fenix alla fördelar med ett tydligt flöde genom digitala verktyg.

  • MobilLager 2.0 ser till att den som plockar väljer produkter utifrån datum och hållbarhet.
  • De använder mindre tid till inventering och korrigering av lagersaldon eller batcher.
  • Returer på grund av felplock existerar inte längre.
  • Enklare märkning med etikettlösningar som integreras med SPÅRA.
  • Mindre övertidsarbete när man har bättre kontroll på flödet.
  • Ingen produktkännedom krävs, en vikarie eller nyanställd kommer i arbete omedelbart.
  • Bättre kontroll över kylvarorna och framförallt brutna förpackningar.