Hopp til hovedinnhold
Kommunikationsnätverk

Prioritera marknadsföring i en hektisk vardag

Tycker du att det är svårt att prioritera marknadsföring? Att navigera genom djungeln av möjliga verktyg, kanaler och strategier kan vara tidskrävande. Om du inte har några resurser som är dedikerade till marknadsföring kan det snabbt bli nedprioriterat i en hektisk vardag. Bli dock inte förtvivlad. I den här artikeln lär du dig vilka verktyg, kanaler och strategier du kan använda. Och bäst av allt? Du kan mäta resultaten direkt i SuperOffice.

Sökordsannonsering på Google, organiska inlägg på sociala medier, e-postmarknadsföring eller sökmotoroptimering. Var ska du lägga dina marknadsföringspengar?

Ungefär 30% av B2B-marknadsförare säger att e-postmarknadsföring är den kanal som har störst positiv påverkan på omsättningen. Om du undviker fallgroparna kan e-postmarknadsföring vara rätt väg att gå. Den största fallgropen är brist på segmentering. Målet är att skicka relevant och intressant information till rätt mottagargrupp. Mottagarna får inte uppfatta utsändningarna som spam.

Hur kommer du igång?

  • Det första du måste tänka igenom är ditt mål med marknadsföringen. Ökad försäljning, fler leads, ökad trafik till webbplatsen, ökad varumärkesmedvetenhet eller kundlojalitet. Om du vill uppnå flera av dessa mål bör du skapa en plan för varje mål – åtgärderna för att driva trafik till webbplatsen skiljer sig från åtgärderna du måste vidta för att öka försäljningen.
  • Lär känna din målgrupp. Om ditt mål är att öka kundlojaliteten och din målgrupp består av befintliga kunder kanske du redan har kunskap om vem de är och vilka produkter eller tjänster de har köpt av dig. Kanske har du redan kategoriserat kunderna i en kategori, bransch och definierat kontaktpersonernas intressen. Om inte är det en bra startpunkt, och ett CRM-system gör detta enkelt för dig. Du kan använda denna information för att segmentera dina mottagare; en lagerarbetare vill exempelvis ha annan information än inköparen.
  • Vilket innehåll och budskap vill du dela? Detta beror på vad du kommit fram till under de två föregående punkterna. Se till att skapa relevant innehåll för olika mottagare. Befintliga kunder kommer att uppskatta tips och tricks för de produkter de har köpt. Sådana budskap bidrar till meningsfulla relationer.
  • Välj rätt verktyg. Det finns en mängd bra verktyg för e-postmarknadsföring. Vår erfarenhet är att system som samarbetar med varandra gör tröskeln för att lyckas lägre. Inom SuperOffice-familjen finns det flera alternativ beroende på din ambitionsnivå, både som en del av SuperOffice och som tredjepartsverktyg. Valet är ditt.

SuperOffice Marknadsföring och eMarketeer

SuperOffice har en egen marknadsföringsmodul och dessutom är e-marknadsföringsplattformen eMarketeer nära kopplad till SuperOffice. I båda dessa verktyg hittar du ett mallbibliotek fylld med inspirerande utskicks-mallar att arbeta vidare med. Lägg till din logotyp och färgprofil för att skapa igenkänningsfaktor. Den mall du skapar kan återanvändas så att du kan fokusera på dina budskap framöver.

Om din ambitionsnivå tar dig ett steg vidare och mot automatisering kan du utifrån kundens interaktion med dina budskap trigga nya åtgärder. Lägg automatiskt till kunderna i en uppföljningslista, tilldela dem en personlig intressepunkt, starta en ny säljprocess eller boka ett möte för ansvarig säljrepresentant.

Om du har följt vår lista har du nu ett mål för din marknadsföring och du vet vilka personer du vill nå med dina relevanta budskap. Om du väljer SuperOffice Marknadsföring eller eMarketeer som ditt verktyg för e-postmarknadsföring har du bra rapporteringsmöjligheter i efterhand. Du får översikt över vilka mottagare som har öppnat och läst dina utskick, öppnings- och klickfrekvensen över utskick och vilka utskick som leder till ökad aktivitet och måluppfyllelse.

E-postmarknadsföring med nyhetsbrevsutskick är en kostnadseffektiv metod för att komma nära dina kunder. Här får du några praktiska tips för att lyckas med dina nyhetsbrevsutskick.