Hopp til hovedinnhold
Man i supporttelefon

Nytt CRM behöver inte betyda evig onboarding

Inser du att företaget behöver ett nytt CRM men tvekar inför att ta första steget?

Då är du i gott sällskap.

Många väntar lite för länge med att införa systemen de behöver, eftersom de fruktar att processen blir lång och tung.

I vissa fall kan det stämma. Men med en erfaren leverantör – och viljan att ta ansvar för din del av arbetet – finns det ingen anledning att vara rädd för onboarding.

Ingen lösning passar alla

En del tror att onboarding är ren plug-and-play: tryck på en knapp, så är allt igång. Det är ofta dessa som blir förvånade när de får höra att onboardingen kräver lite mer än de trott.

Vi arbetar förstås med många färdigbyggda moduler, utvecklade efter lång erfarenhet. Men för att de verkligen ska ge värde måste de anpassas till ditt företag.

Det betyder att definiera omfattning, tydliggöra vem som gör vad och prioritera det viktigaste först. Är du beredd på att projektet kräver viss onboarding, blir du snarare positivt överraskad över att det inte kräver särskilt mycket.

Följ en fast roadmap för onboarding

En annan vanlig rädsla är att onboarding innebär mängder av ändlösa workshops. Det kan vi avfärda direkt.

Vi har fasta roadmaps för onboarding av företag i olika storlekar, och för de minsta räcker det ofta med en enda workshop. För större företag är det vanligt att dela upp efter avdelningar, men även då kan man oftast räkna workshoparna på en hand.

Denna figur visar vår typiska onboardingprocess:

Onboardingsprosessen med Cloud Connection

Dela upp elefanten: Onboarding i etapper

Är ni en större organisation? Då finns det ingen anledning att göra allt på en gång. Du behöver inte ”äta hela elefanten” i ett svep.

Det är vanligt att rulla ut det nya systemet i en avdelning först som ett pilotprojekt, och låta andra följa efter senare.

På så sätt kan du prioritera de avdelningar som verkligen behöver det nya CRM-systemet, och låta andra ansluta när de har tid.

Onboarding avslöjar ineffektiva processer

Det som ofta överraskar många är att det sällan är tekniken som står i vägen. Det är människorna och processerna.

När man sätter sig ner i workshops och börjar gräva, blir man medveten om flaskhalsar som funnits länge. För att det nya systemet ska ge optimalt värde behöver du ofta ändra vissa rutiner. Och det kräver lite arbete.

Men tar du tag i det du hittar, lovar vi att det inte tar så lång tid som du tror – och att du blir betydligt mer effektiv när systemet väl är på plats.

Skjut inte upp onboardingen i hektiska perioder

Om onboardingen sker i en hektisk period, som inför jul eller årsskifte, kan det vara frestande att skjuta upp den. Men då tappar man ofta fart och implementeringen tar längre tid.

Vi rekommenderar att inte ge efter för frestelsen – då kan du dra nytta av tidsvinsterna från CRM-systemet så snabbt som möjligt. Tiden du investerar i implementationen får du snabbt tillbaka genom ökad effektivitet.

Väljer du ändå att skjuta upp, se till att säga till i god tid. Skjut inte upp uppskjutandet. Vi vill såklart inte fakturera konsulttid som inte används, men då måste vi få besked innan deadlines går ut.

Lite onboarding, stor effekt

Även om onboarding kräver lite tid och engagemang är vinsten stor. Den som investerar från start får mycket igen senare. Ett nytt system är inte bättre än de användare som arbetar i det – och därför måste de veta vad de gör.

I gengäld får du bättre överblick och mycket större konkurrenskraft. Onboarding är inte ett hinder – det är en investering som säkerställer att ditt nya system ger maximal avkastning.


Vill du veta mer? Hör av dig!

Johannes Halvarsson

Försäljningschef, Sverige