
Spårbarhet av livsmedel i Visma Business

Spårbarhet av livsmedel
Vi på Cloud Connection arbetar med flera livsmedelsföretag i fiskbranschen och hjälper de med att lösa spårbarhetskraven som kommer att införas i januari 2019. Då ska försäljningar av fiskeri- och vattenbruksprodukter kunna rapporteras via spårbarhetssystemet hos havs och vattenmyndigheten. Anledningen är både ett allmänt behov av en förbättrad kontroll av fisket och konsumenternas behov av information om fångsten och dess ursprung. Kraven för spårbarhet gäller för fisk, skaldjur och alger som är av livsmedelskvalitet oavsett om de är färska, frysta, råa, kokta, rökta eller saltade. Däremot omfattas inte produkter med beredd fisk i som exempelvis fiskpinnar eller inlagd sill. De ökade kraven på spårbarhet av fisk med EU-ursprung är reglerat i EU-lagstiftning och gäller i alla medlemsstater. För att fisken ska kunna spåras delas den in i partier som får en märkning. Varje försäljning av ett parti ska sedan rapporteras in. I Sverige är det Havs- och vattenmyndigheten som tar emot sådan rapportering.
Krav på ordning och reda
Det finns krav på att livsmedelsföretag ska kunna spåra sina logistikflöden för att kunna redogöra för vem man har köp av och till vem man har sålt. Med ett affärssystem för livsmedel går det att ha full koll och kontroll över vilka partier eller batcher som finns var i kedjan.
Det finns särskilt specifika krav för fiskindustrin som behöver kunna spåra fisken digitalt genom hela flödet i ett gemensamt system som administreras av myndigheten. Fiskbranschen digitaliseras, och allt fler ansluter sig till stimmet.
Digitalisera och effektivisera
Visma Business och lösningen SPÅRA är vårt sätt att arbeta med spårbarhet av livsmedel, och nu har vi företag som har implementerat flödet och är klara att börja rapportera in partier. Det kommer bli en spännande höst fram till 1 januari 2019. Målet med SPÅRA-projektet har varit att skapa ett flöde som passar in i ett företags dagliga verksamhet och hur processerna ser ut hos en fiskgrossist eller producent. I affärssystemet har det skapats skräddarsydda vyer, som tillsammans med handdatorer och vågar kan registrera data och skapa digitala rapporter till myndigheterna. Vinsten blir en total digitalisering av flödet och bättre kontroll över lager. För de företag som valt att byta affärssystem nu så blir det en digitaliseringsresa för hela företaget. Det kommer ge möjlighet att effektivisera och skapa bättre system för analyser och rapporter. Har du behov av spårbarhet av livsmedel? Kontakta gärna oss för att få veta mer om våra lösningar.