
Spårbarhet i fiskebranschen och krav på daglig rapportering av partier

Nu är det nya regler för elektronisk spårbarhet i fiskebranschen, från 1 januari 2019 kommer alla som arbetar inom näringen behöva rapportera in sina partier till havs- och vattenmyndigheten. De nya kraven på partirapportering och märkning ställer stora krav på systemen och processer. På Cloud Connection har vi utvecklat SPÅRA. Det är en fristående lösning för fiskbranschen som garanterar daglig partirapportering till Havs och Vattenmyndighetens (HaV) databas med full spårbarhet. Och oberoende av vilket affärssystem ni använder är SPÅRA länken mellan er verksamhet och HaV.
EU utökar kraven på spårbarhet i fiskbranschen
EU utökar kraven på spårbarheten som följd av det nya informationsbehovet. Såväl ur miljösynpunkt som kvalitetssynpunkt vill man i alla led fram till konsumenten ha kontroll över fångsterna. All fisk som fångas eller importeras inom EU ska indelas i partier, och dessa partier ska bära all information vidare till grossister, producenter och slutkonsumenter.
Spårbarhetssystemet omfattar tre delar
- Indelning av fiskeriprodukter i partier.
- Fysisk märkning av partier.
- Elektronisk rapportering av partiinformation.
En automatiserad rapportering
Havs och Vattenmyndigheten rekommenderar en automatiserad rapportering till deras IT-system. Ansvaret att utveckla detta ligger på varje enskilt företag. Integrering innebär att spårbarhetsinformationen vid rapportering hämtas från inlagda uppgifter i aktörens egna affärssystem. Integrering lämpar sig för de som har många inköp/försäljningar per dag.