Hopp til hovedinnhold

Konsten att skriva bra och tilltalande nyhetsbrev

Att erbjuda bra kundservice är A och O för att kunna bibehålla goda kundrelationer. Det finns många olika sätt att göra detta på och nyhetsbrev är en viktig del av en bra CRM-strategi. I det här inlägget delar vi med oss av fem praktiska tips för att du ska lyckas med dina nyhetsbrev.

För att nyhetsbreven ska ge så bra effekt som möjligt är det viktigt att sälj och marknad jobbar tätt ihop. CRM-systemet ska alltid vara uppdaterat med både rätt kontaktuppgifter och kundpreferenser och innehållet ska sedan utifrån detta utformas så relevant som möjligt för målgruppen.

Tips 1: Avsändare, ämnesrad och förhandsvisningstext

Vi alla prenumererar på nyhetsbrev antingen privat eller i ett jobbsammanhang. Vad är det då som gör att vi väljer att öppna vissa nyhetsbrev och låta andra försvinna oöppnade i inkorgen? Det enkla svaret är: det första en mottagare ser, och som därmed bidrar till att avgöra om nyhetsbrevet öppnas, är avsändarnamnet och ämnesraden.

Visste du att hela 47 % av mottagarna öppnar nyhetsbrevet baserat på ämnesraden och 69 % markerar nyhetsbrevet som skräppost av samma anledning?

Här har vi därför kort tid på oss att skapa tillräckligt med intresse och nyfikenhet. Syftet med ämnesraden är att få mottagaren att öppna nyhetsbrevet samtidigt som den ger en ledtråd om innehållet. Att skriva en bra ämnesrad är en konst i sig, då det ska ge så mycket information som möjligt på ett så enkelt och koncist sätt som det bara går. Därför har vi tagit fram några exempel för inspiration.

Det nedersta nyhetsbrevet kommer från "Cloud Connection-gänget". Det skapar en bra igenkänningseffekt och det råder inget tvivel om vem avsändaren är. Ämnesraden "Vi hjälper dig att bli mer effektiv" skapar nyfikenhet och vittnar om innehåll som löser mottagarens utmaningar. Ämnesraden i det mellersta nyhetsbrevet går rakt på sak, och mottagarna vet vad de kan förvänta sig att läsa om de öppnar nyhetsbrevet. I detta nyhetsbrev har vi också inkluderat en förhandsvisningstext, det vill säga texten som står precis under ämnesraden. Du ser snabbt vilken stor skillnad det gör i nyhetsbrev nr 1 och nr 2. I det översta nyhetsbrevet har vi gjort det personligt genom att använda vår kursansvarige, Per Olav, som avsändare. Han är välkänd bland våra kunder. Dessutom har vi lagt till mottagarens förnamn. Här har också en förhandsvisningstext lagts in.

Funktionen för förhandsvisningstext finns både i SuperOffice Marknadsföring och i eMarketeer, och vi rekommenderar att du använder den för att få ännu mer utrymme för att övertyga mottagaren att öppna ditt nyhetsbrev.

Tips 2: Använd färger och visuella element

Använd bilder och animerade videos för att stödja ditt budskap. Människor uppfattar visuella element 60 gånger snabbare än text. Därför är en av våra bästa tips att du överväger hur du balanserar användningen av bilder, färger och text i dina nyhetsbrev. Använd helst bilder och färger som skapar uppmärksamhet. Animeringar har på senare tid blivit ett mycket populärt verktyg i nyhetsbrev.

Tips 3: Använd CTA som leder till hemsidan

Se till att företagets webbplats är ankaret för all e-marknadsföring. Alla kampanjer, oavsett om det är betalda eller organiska inlägg i sociala medier och nyhetsbrev, bör leda till företagets hemsida. CTA, eller Call to Action, är antingen en text, en knapp eller en bild som uppmanar till handling.

Tips 4: Skicka nyhetsbrevet vid rätt tidpunkt

En marknadsförarens jobb är inte klar bara för att man klickat på Skicka-knappen. Det är lika viktigt att kolla statistik och rapporter efter utskicket för att lära känna mottagarnas beteende. Öppnar de nyhetsbrevet? Klickar de på CTA:erna, på vilka enheter läser de nyhetsbrevet, och framförallt när öppnar de nyhetsbrevet? Detta kan ge dig värdefull information som kan påverka hur ditt nästa nyhetsbrev ska byggas upp och när det ska skickas iväg. Kom ihåg att du alltid kan planera dina utskick i förväg, så att de hamnar i inkorgen vid en tidpunkt när mottagaren är som mest redo för att läsa det.

Tips 5: Var inte rädd för att prova nytt

Vi är vana vid att använda våra standardmallar för att skapa igenkänningsfaktor, men var inte rädd för att uppdatera utseendet på dina nyhetsbrev. Häng med på hur andra gör och bli inspirerad.

Det stämmer att de flesta av oss har en designprofil som vi måste förhålla oss till, men kanske kan det vara en bra idé att titta på dina färgers monokroma paletter och se hur dessa kan användas? En monokrom färgpalett utgår från en färg och hittar nyanserna till den. Här ser du exempelvis monokrompaletten till vår Navy Blue.

Cloud Connections färghierki
Cloud Connections färghierki

Vi hoppas du fått inspiration för dina framtida nyhetsbrevsutskick. Behöver du hjälp med att komma igång? Tveka inte på att höra av dig till oss!