Hopp til hovedinnhold
Affärssystem för retailföretag

Affärssystem för retail – 5 tips för er som ska välja affärssystem

Att ha ett affärssystem som är anpassat för retail gör det enklare att styra verksamheten och fatta rätt beslut. Men att välja och implementera ett system kan kännas som en komplex process.

Krister Selenius och Martin Brännström, affärsutvecklare och konsult på Cloud Connection, har mångårig erfarenhet i branschen och är experter i ämnet – nedan delar de med sig av sina 5 bästa tips för retailers som ska byta affärssystem.

1. Välj ett anpassat system

Varje bransch har sina unika förutsättningar, utmaningar och möjligheter. Med ett anpassat affärssystem för detaljhandeln är det enkelt att skapa och implementera lösningar som är unika för detaljhandeln. Det är alltså fördelaktigt att välja ett system som går att skräddarsy genom verksamhetsanpassade justeringar och konfigurationer.

2. Snabba leveranser och korrekt lagersaldo

Att snabbt och korrekt kunna informera kunder om lagersaldon och leveranstider är viktigare än någonsin, men är alltjämt en stor utmaning för många företag. Krister Selenius förklarar att utmaningen kan övervinnas med hjälp av integrationsmöjligheterna i ett affärssystem.

Vi har märkt att detta är något många retailers kämpar med. Som tur är så är går utmaningen att övervinna relativt enkelt med hjälp av ett affärssystem som kan integreras med lagerhanteringssystemet och/eller webbshopen. Det gör att företag kan erbjuda information om lagersaldon i realtid och utlova leveransdatum med hög precision.
Krister Selenius

Affärsutvecklare på Cloud Connection

3. Addera WMS – för bättre lagerhantering

Många retailers har en lagerhantering som präglas av manuella processer, vilket ökar risken för fel på grund av den mänskliga faktorn. Martin Brännström, som har hjälpt många företag att effektivisera sin lagerhantering, menar att en vinnande kombination är att integrera affärssystem med ett WMS-system.

Många företag vågar inte lita på sin information kring lagerstatus på grund av för många manuella steg; Varor flyttas från en hyllplats till en annan, sedan försvinner lappar, eller så går dem inte att läsa och vips så inträffar ett misstag. Genom att ha ett affärssystem som kopplas med handdatorer kan retailers förbättra arbetsflödet och få full kontroll över sin lagerhantering.
Martin Brännström

Konsult på Cloud Connection

Läs mer om våra olika erbjudanden inom WMS.

4. Ökad spårbarhet, bättre försäljningsflöde

Att kunna tillhandahålla kunder transparent information om en produkts ursprung och dess väg till butiken visar engagemang för kvalitet och ansvar – vilket i sin tur skapar förtroende. Det underlättar även för retailers att säkerställa produkternas kvalitet och säkerhet samt att snabbt identifiera och åtgärda eventuella problem.

Spårbarhet har dessutom fördelar för lagerhantering och efterfrågan. Genom att ha exakt information om var varje produkt befinner sig och hur den säljer kan retailers optimera sina lager, undvika överflöd eller brist och effektivt möta marknadens behov.

Genom att integrera systemet med leverantörer och distributörer kan ett affärssystem spåra hela försäljningskedjan. Det kan t.ex. tilldela unika streckkoder till varje produkt, lagra historiska data, och generera detaljerade produktanalyser. Krister Selenius betonar vikten av ökad spårbarhet och lyfter livsmedelsindustrin som ett tydligt exempel:

Ta till exempel livsmedelsindustrin där det är noga med hur länge saker ligger på hyllan. Här kan ett affärssystem bidra till att förstå hur mycket och när varor behöver säljas. Det förenklar även spårbarheten, vilket möjliggör snabba åtgärder vid en eventuell produktåterkallelse.
Krister Selenius

Affärsutvecklare på Cloud Connection

5. Långsiktighet – affärssystemet ska hålla över tid

Retailbranschen är dynamisk och förändras snabbt. Ett bra affärssystem bör vara flexibelt nog att anpassa sig till dessa förändringar och samtidigt kunna skalas upp när verksamheten växer.

Välj därför ett affärssystem som erbjuder skalbara funktioner och enkelt kan integreras med andra system och verktyg för att säkerställa att ni får en lösning som rustar er för framtida utmaningar och möjligheter.

Cloud Connection ger er en helhetslösning

Att först identifiera rätt affärssystem, sedan förstå vilka komponenter som ska konfigureras och därefter implementera allting – vi förstår att det kan kännas som en komplex process. Därför har vi på Cloud Connection skapat en helhetslösning.

Vi bidrar både med tips och råd och kan säkerställa hela flödet genom att bygga, utveckla och konfigurera hela systemet. Det innebär att vi även kan skruva och anpassa lösningarna utifrån era behov.

Vår projektmodell “Ready Set Go” gör dessutom processen enkel, effektiv och tydlig. Så här fungerar den:

  • Ready – Vi ritar upp hela flödet tillsammans med er. Från vilket affärssystem som passar bäst till vilka komponenter som ska integreras till affärssystemet (t.ex. webbshop, lagerkopplingar, bankkoppling och kassasystem).
  • Set – Det vi ritade upp under workshopen omvandlas sedan till arbetsuppgifter som vårt team slutför i checkmålsnören.
  • Go – Sista fasen! Här kör vi – och säkerställer så att hela flödet fungerar.

Är du nyfiken på om vår lösning passar ditt företag? Tveka inte att kontakta våra rådgivare för personlig assistans.