Hopp til hovedinnhold

Terranor sparar tid och pengar med ett modernt affärssystem

Med vår Visma Bygglösning har Terranor fått full kontroll på sina processer.

Framtidssäkrad lösning

Terranor var tidigare en del av NCC-koncernen men blev avknoppade år 2020. De behövde därför hitta ett eget affärssystem anpassat efter deras verksamhet. I samband med detta passade Terranor på att se över sina gamla processer och ställde höga krav på framtida lösningar.

En klar utmaning innan systembytet var att olika regioner jobbade i olika processer. Verksamheten är uppdelad i fem så kallade ”Areas” med var sitt arbetssätt. Det gamla systemet var byggt efter kundernas behov, och kommunikationen mellan olika Areas var bristfällig. Ett stort kriterium för systembytet var därför att se över helhetsbilden och få alla Areas att jobba mer enhetligt.

Riktigt guld värt för oss, ett av de bästa projekten jag gått in i.
Anders Nordlander

Redovisningsansvarig på Terranor

Att hitta ett nytt affärssystem

Terranor har en komplex hantering av sina projekt, och det var viktigt för dem att hitta ett affärssystem som både är flexibelt och anpassningsbart, vilket de fann i Visma Business. De behövde även ett starkt system för rapportering, något som OneStop Reporting kunde leva upp till.

Utöver att hitta rätt system var det även viktigt att hitta rätt samarbetspartner. För Anders var det av högt värde att vi på Cloud Connection kunde hjälpa till med vissa processer. Då vi jobbat med många andra kunder i byggbranschen hade vi enligt Anders värdefull insikt i hur de kunde förbättra sina arbetssätt.

Jag fick en bra känsla för de jag pratade med, man var intresserad av att hjälpa oss.

En annan viktig aspekt var kostnadsfrågan, och även där kunde vi möta Terranors önskemål.

Lösningar

Tillsammans med Terranor har vi anpassat affärssystemet enligt de krav verksamheten ställer.

Systemet har levererat det vi hoppats på och mer därtill.

I verksamheten är det mycket fokus på processen order till faktura, vilken enligt Anders nu funkar jättebra.

Alla funktioner i samma lösning

I vår Visma Business bygglösning finns allt som verksamheten behövde:

  • Projektuppföljning.
  • Projektfakturering med automatisk vidarefakturering av ÄTOR, betal-/lyftplan, SVA.
  • Bankintegration via AutoPay.
  • Visma Document Center & Approval för scanning och digital attest av leverantörsfakturor.
  • Anläggningsregister.
  • Rapportering, analys och budgetering i OneStop Reporting.
  • Integration mot BMRS.
  • Integration mot Flex Tid.

Framtida utvecklingsplaner


Terranor har precis kommit igång med Bidcon och hoppas få integrationen till Visma Business på plats inom kort.

Då organisationen ständigt växer finns det många planer på framtida utveckling tillsammans med oss på Cloud Connection. Anders menar att han och projektgruppen har uppskattat att vi på Cloud Connection hela tiden haft en bra dialog kring de lösningar vi tagit fram.

Cloud Connection har bra förståelse för det vi frågar om. De är inte bara tekniker utan har även förståelse för finansdelen. Man har även varit snabb med att hitta den lösning som är mest kostnadseffektiv för oss, samt flexibel med att titta på olika alternativ som vi kunde välja mellan.

Resultat från projektet

Att räkna på ROI i ett stort IT-projekt är inte det enklaste, men Anders upplever att de sparat med tid och pengar på att de nu jobbar i ett modernt system som inte gör att arbetet är ett hinder. Att gå från att vara ett stort till ett mindre bolag har också gett dem bättre kontroll över organisationen.

Den stora fördelen med Visma är att vi snabbt kan styra om systemet efter vad vi kräver.
Anders Nordlander

Redovisningsansvarig på Terranor

Nyfiken på hur våra lösningar kan passa din verksamhet? Hör av dig idag för ett förutsättningslöst möte!

Silvia Ko

Marknadsansvarig, Stockholm